Mobilitat i medi ambient

2a fase de l'enderroc
Seguiu pel @glories2007 l'última hora

Ha començat segona fase de les obres de desconstrucció de l'anella de les Glòries. En aquest període, que s'allargarà fins a finals de setembre, s'enderrocarà el costat muntanya del tambor. L'objectiu d'aquesta gran transformació és convertir les Glòries en un gran espai per a les persones i un nou centre econòmic, social i cultural de la ciutat i l'àrea metropolitana de Barcelona.

Canvis en sentit sortida

Aquesta nova fase no afecta el trànsit d'entrada a la ciutat.  Els vehicles continuen entrant pel lateral de la Gran Via. En moments puntuals, és possible que se'n restringeixin els carrils fins a dos per poder enderrocar la banda muntanya de l'anella.

L'únic sentit que queda afectat per les obres és el de sortida. Els cotxes que fins ara marxaven de Barcelona pel viaducte ara ja ho fan per un nou vial , construït en superfície, que travessa tota la plaça i connecta amb la C-31.

Mapa amb els canvis en la mobilitat a partir del 15 de juny

Urbanització provisional de la banda mar

Mentre es faci l'enderroc del costat muntanya de l'anella, es començarà a treballar amb els veïns els usos provisionals que ha de tenir la plaça a partir del setembre. Aquestes actuacions es duran a terme entre aleshores i finals d'any i inclouran una torre mirador, un jardí temporal d'alzines, un punt d'informació, un umbracle, un camp de blat i un parc amb mobiliari urbà i àrees de jocs infantils.

La urbanització de la part nord de la plaça s'executarà a partir de principis de 2015.

Entra en marxa la trama viària rectangular (Aragó-Castillejos-Bolivia-Badajoz-Independència) Veure més

El carrer Alí Bei canvia de sentit

En el marc dels treballs per a la transformació de la plaça de les Glòries, aquest diumenge 19 de gener, el carrer d'Alí Bei canvia de sentit, entre els carrers Sicília i Girona. Per tal d'informar els veïns de la zona del canvi de sentit, s'està duent a terme una acció de comunicació, que es complementarà aquests dies amb un dispositiu de la Guàrdia Urbana per evitar distraccions dels conductors. Més info.

Última notícia (14 feb 2013)

La nova mobilitat que arribarà a la tardor

L'Ajuntament / Agència de Salut Pública continua incomplint el Compromís per Glòries i 4 anys després NO publica en el panells electrònics, el nivell de contaminació de l'aire.

Article publicat a (informació publicada en la página 21 de la secció de Opinión de l'edició impresa del dia 05 de desembre de 2010)

La Comissió de la Unió Europea, és a dir, el govern d'Europa, ha portat Barcelona al Tribunal de Luxemburg. L'aire que es respira a la capital catalana incompleix les normes comunitàries quant a partícules sòlides en suspensió. No és cap novetat. El Centre d'Anàlisi i Programes Sanitaris (CAPS) ha publicat no fa gaire un inquietant informe que ho posa de manifest. Més d'un miler de morts prematures cada any es registren a l'àrea de Barcelona per aquesta causa. La vida de milers de persones s'escurça en diversos mesos, potser en algun any, per culpa d'aquests contaminants minúsculs, aparentment inofensius.


Tot plegat, quatre volves de pols, podria pensar-se. Doncs resulta que maten. Són petitíssims fragments de metalls, silicats i restes orgàniques provinents de pols que aixeca l'aire, de la polseguera de les obres o de les combustions de carbó (ja ben poques), gasolina o, sobretot, gasoil. Les trampes de partícules instal·lades en captadors oportunament parats n'esdevenen saturades en qüestió de dies.

Les partícules més grans de 10 mil·lèsimes de mil·límetre (PM10) queden parcialment retingudes en les vies respiratòries altes (nas, gola) o són expulsades amb l'expiració. Per contra, les partícules de menys de 2,5 mil·lèsimes de mil·límetre (PM2,5) s'adhereixen als alvèols pulmonars o els travessen i passen a la sang: són les més perilloses. Perilloses i viatgeres, perquè se les emporta el vent, de manera que poden aparèixer, en concentracions sorprenentment altes, lluny dels centres emissors.

El Govern català ha pres moltes mesures, però el problema no acaba de resoldre's. La densitat de vehicles a l'àrea de Barcelona, amb motor dièsel molts d'ells, n'és una de les causes principals. A més de les necessàries mesures de limitació de la velocitat (de les revolucions, de fet), cal anar decididament cap a la generalització del transport col·lectiu, si pot ser electrificat. Són faves comptades. O ho fem, o serem condemnats pel Tribunal de Luxemburg. Pel Tribunal de Luxemburg i, inapel·lablement, pel tribunal del sentit comú.

 

 

Primícia pels visitants de glòries.cat el document de treball on es pot veure plasmat sobre el mapa, tots els projectes en què estem treballant el grup de mobilitat de les AVV junt amb mobilitat de l' . En verd teniu els projectes en estudi , i en vermell, aquells que ja s'han aprovat.

Panell electrònic d'informació de contaminació atmosfèrica: L'Agència de Salut Pública considera que el segon punt (el primer és a la Ciutadella) d'anàlisi de l'aire serà a La Sagrera, i que no s'anunciaran les dades de pol.lució online per panells informatius, sinó que es publicaran les dades mitges. No creien necessària una nova unitat a les Glòries . Les AV van manifestar el seu desacord: l'Ajuntament (sota excuses de l'Agència de Salut Pública) no ha complert el compromís signat i pel 2007 d'instal.lar el panell. Les AVV emprendrem mesures més dràstiques sinó es redrece aquest incompliment flagrant.i seguiran treballant per aconseguir que els veïns de Glòries sàpiguen quina contaminació pateixen i com els pot afectar. Segons uns estudis internacionals Barcelona apareix com una de les metropolis amb més polució ambiental. Recentment Greenpeace ha denunciat que els morts per malalties derivades de la contaminació superen en 10 vegades els morts per accidents de trànsit. Als enllaços de sota us presentem informació de la contaminació.

Per la seva part, mobilitat ha donat un pas endavant i ha encarregat una partida pressupostària per comprar un panell (arc o portal) informatiu per a instal.lar a Gran Via entrada, una de les missions del qual (apart d'informació del trànsit) serà la d'informar dels nivells de contaminació (PM 10 partícules en suspensió < 10 µg/m 3 , NO 2 diòxid de nitrogen, SO 2 diòxid de sofre, monòxid de carboni, O 3 ozó, FN fums negres). Barcelona està a nivells de ciutats com Roma o Mèxic D.F., i supera durant 64 dies a l'any els valors màxims recomanats per la UE (no hauria de passar de 35 dies).

Constatar que finalment el primer panell informatiu multiús amb informació mediambiental (nivells de pol.lució) que hi haurà a la ciutat de Barcelona serà a Gran Via, i tindrà un temps mínim del 25% per a aquesta funció, alternant amb informació del trànsit, d'incidències o d'altres.

Trobareu segmentada tota la informació de mobilitat en les següents subpàgines:

  • Bus. Línies d'autobus urbà i interurbà.
  • Metro. Transbordaments i accessos a l'estació durant les obres.
  • Tramvia. Projectes de traçat i freqüència.
  • Bicicleta. Carrils previstos, aparcaments de bici privats i estacions de bicing.
  • Tren. Ferrocarrils projectats (Renfe i FGC) en l'estació intercanviador.

 

Hemeroteca i documentació annexe

Enllaç
Descripció
Data
Portal de GenCat mou-te abans de traçar un recorregut en transport públic.
1 març 2011
Barcelona posarà radars a la Gran Via per garantir que no se superin els 50 km/h. Seran a l'altura del carrer Bilbao, d'entrada a la capital, on també hi haurà panells de control de pol·lució
26 octubre 2009
L'Àrea Verda entra a el cor d'El Clot
19 gener 2009
Els busos creuaran les Glòries per sota l'anella per evitar les obres
| Acaba el procés de retirada dels murs del tortell elevat | Cinc línies d'autobusos travessaran la plaça per guanyar velocitat de trajecte i estalviar-se embusos | Es reobrirà l'accés a la L-1 de metro dins de l'anella
23 nov 2008
Document de treball on es pot veure plasmat sobre el mapa, tots els projectes en què estem treballant el grup de mobilitat de les AVV junt amb mobilitat . En verd teniu els projectes en estudi , i en vermell, aquells que ja s'han aprovat.
3 juliol 2008
Tornar a la pàgina principal